Monday, September 20, 2010

Home-made Tempe

Pernah makan tempe kan?? 

   Teringat lagi makan tempe cecah kicap berlada masa study dolu-dolu kat cafe masa kat Serdang.  Tah apa benda tah dia uboh dalam tuh, punya la sedap sampai teringat-teringat sampai ke hari nih.. Hehe.  Tapi mungkin sebelum tu makan tempe bila dah jadi lauk je, time tu tak pernah jumpa orang serve kat kedai tempe goreng tambah pulak ngan sambal kicapnya... ala-ala goreng pisang.

   Selalu nak cari tempe pegi kedai.  Kadang2 tu time nak beli tak de, sampai terpaksa menyanggupkan diri pergi mencari kat 5-6 pasar semata-mata nak beli. Tak beli karang tak la cukup ramuan pulak, terutama kes-kes bila orang rumah nak masak lodeh.  Takde tempe dalam lodeh tu, rasa macam tak lengkap kan?!!... Tulah hebatnya penangan tempe nih..

   Dah sedap makan, nak gak tau macamana nak membuat tempe ni.  Untung la kenal si Marwan tu.  Anak tokey tempe la ghupanya dia.  Gali punya gali, korek punya korek rahsia industri tempe dia maka dapat gak la akhirnya 3 resepi tempe dari dia.  Resepi pertama yang dia bagi aku try-try buat tak menjadik, resepi ke-2 dia tak sempat nak buat sebab frust trial pertama buat tempe tak menjadik,... lama la simpan resepi ke-2 dia tu sampai terhilang dah resepi tu.  Finally mintak lagi kat dia resepi, maka tercipta la resepi ke-3 yang  berbeza sikit-sikit la dari resepi pertama & ke-2 dia tuh.

   So sebab cuti raya hari tuh panjang gak..., dah takde kerja tu aku pun try la membuat tempe tuh.  Nih aku kongsi sikit resepi untuk buat tempe tu ye.  (boleh kan Marwan??!! berkat banyak pahala tu ko dapat sebab kongsikan ilmu yang baik gini..., sampai la kepada sifu tokey tempe tu diperpanjangkan keberkatannya). 

Ringkasnya gini :
1.  Sediakan ragi@yis, sama ada beli kat kedai atau buat sendiri dari tempe yang beli kat kedai.
2.  Cuci kacang soya & rebus sampai mendidih. Biar rendam dalam air didihan tu 2 malam.
3.  Toskan air & buang kulit.
4.  Rebus sampai didih kali ke-2.
5.  Sejukkan then tabur & gaulkan ragi rata-rata. Biar kejap barulah packing.
6.  Selimutkan 1 malam, biar terbuka 1 malam.
Taraaaaa..... siap dah.

Senang je kan nak membuatnya..??!! antara rajin dan malas jek.

Tapi sebab aku bukan la pro bab-bab nak membuat tempe nih.  Tah apa ke slack nya tempe yang aku buat tu menjadik separuh jek bila masuk hari ke-3.  Aku tanya gak la kat Marwan pesal apa lain macam je tempe aku tuh, lerrr dia pun blur blur....hehe.  Tapi bila perhatikan bahagian yang menjadik adalah kat area yang aku stapler kan plastik packing dia.  Bahagian kat bawah plastik takde yeast yang tumbuh.  Confuse gak yeast nih proses aerobic ke anaerobic.

Misteri Nusantara tempe paranormal
Since aku buat cuma 500g & dapat7 plastik tempe.  So aku cucuk buat lubang2 kecik kat 4 plastik.  Yang baki lagi 3 tu aku biar je la, nak bandingkan nanti.  Wahhh... alhamdulillah. Esoknya, yang aku buat lubang tu subur segar bugar yeast dia tumbuh memutih kat seluruh bahagian kacang soya tu.  Yg tak buat lubang tu, still sama tak berubah.

Tempe separanormal yang akhirnya berjaya gak
bertukar menjadi tempe normal ...
Huyaeeee menjadik... menjadikkkk.

  Nanti2 la mana tau nak dekat2 pencen nanti aku nak buat industri tempe tahap 'mega' lak.  Mesti tarik muka masam si Marwan time tuh sebab aku potong trip dia.  Hehehe.... time tu agaknya kalo aku mintak lagi resepi nak membuat tempe tu dari dia..., maunya dia bagi 10 resepi yang totally berbeza antara satu sama lain. Maka untuk mengelakkan aku lupa lagi resepi tempe tuh terus aku upload kat blog nih..., karang dah dekat pencen aku baca balik la mende nih..

  Pastu petang tadi buat pertama kalinya aku makan tempe home made aku sendirik.... Waaaah!!! memang sedap lah (bukan nak puji diri sendiri aarrr), even cuma goreng kunyit bodo bodo jek.  Kalah dah kesedapan tempe cecah sambal kicap yang aku makan dolu doluuu tu.  Wakaka..


No comments:

Post a Comment