Tuesday, August 10, 2010

Mt. Trusmadi : The best spot to touch the clouds [1]

24th July 2010
Huyaeeee.... Mt Trusmadi.., here we come!!!

Pagi2 buta seawal pukul 3.15am dah terbangun. Marwan awal2 dah call. Hmmm..., Sedap la dia dah awal2 lagi tido semalam. Sepanjang malam lak hujan gerimis jenis meleret-leret panjangnya dari petang semalam lagi. Mata tak puas tido sebab semalam dah nak dekat 12.30am baru la paksa2 mata tido lepas packing apa2 yang patut & double check list bebarang yang perlu, karang tertinggal satu keje lak (hehe.. nak keluar umah tu rupa2 nya tertinggal gak glove & tuala muka, pedahal dah letak setempat).

Takde pun nak breakfast2 sebab Marwan awal2 bagitau dia tapau cekodok, plan nak breakfast terus on the way or bila dah sampai kat Tambunan. Lagipun stock instant food mmg dah standby dalam beg galas. Plus, kalau makan lebih2 takut terbeseyy plak tengah2 jalan nanti lagi leceh. SMS si Marwan bagitau aku on the way. Sambar kunci kete terus Bedezup pegi rumah Marwan, sebab janji kul 4.00am nak ambik dia. Untungnya pepagi buta jalan clear se clear clearnya, jadi kejap je la dah sampai. Tapi mau gak terlajak lebih sikit pukul 4 tuh baru sampai (nasib la Marwan ni jenis tak kesah sangat pasal timing, buatnya hangin dia dtg kalau tak punctual.. maunya hilang mood pagi2 tuh). Dia dah ready (aaa ready dalam rumah lagi rupanya), tunggu kejap dia turun dari rumah tinggi dia tu then terus kan lah perjalanan lepas masing2 menghafal doa yang sama. Siap lengkap dah dia ngan baju, kasut semua..memang tak sabo sangat la tu, aku masih sarung selipar jepun ngan singlet tak berlengan je time tu. Nnti dah sampai baru la aku sarung boot & benda2 lain yang perlu. Lama laaa perjalanan tu.

First aim, ke arah Gunung Emas dan terus ke Tambunan.

Aku la jadik driver, Marwan cuak sikit kalo part drive naik turun bukit. Takpe, asal dia tak tido sudah. Layan dia berbual sepanjang perjalanan memang tak bosan, even kekadang tu cerita yang sama dia ulang tayang... So, kalo cerita dia jenis cerita yang dah basi... aku buat2 layan gak la mcm tak penah dengo dia citer. Karang dia tibai merajuk tak pepasal, diam or tido karang bosan pulak aku sorang2 drive. Abis idea berbual, kitaorang memekak nyanyi lagu tengah2 utan Gunung Emas tu. Sengaja tak pasang aircond & bukak tingkap sebab udara kat atas gunung tu memang nyaman & segar bugar sangat. Tu la suara paling sedap dengo tengah2 utan tu sebab cengkerik2, unggas2 pun lom bangun tido lagi time tu....hehe. Sempat gak berhenti tunaikan kewajipan kat tengah2 hutan Gunung Emas tu (tapi mcm ada perasaan lain sikit time tu, macam ada benda je perati.... karang aku cerita kat si Marwan, takut pulak dia. So aku diamkan je, perasaan aku je la tuh kot. Takde hapa2) Masa perjalanan driving dari KK ke Pekan Tambunan memakan masa 1 jam 15 minit, untuk orang yg kurang pro mcm aku la. Tapi kira laju gak la tu. Tapi tu kira ok la tolak itu ini termasuk isi minyak ngan stop kejap kat Rafflesia centre tu.

Sampai kat Tambunan masih gelap lebihkurang 5.30am, so dalam kelam2 pagi tu terus kitaorang cari port utk breakfast. Pusing2 cari kerusi nak lepak, last2 jumpa gak kat stand bus.. so, ON je la. Pepagi pun ada dah orang majlis daerah start keje menyapu sampah kat pekan tu. So tak la sunyi sangat masa tu. Sedap makan cekodok ngan sambal belacan..., tambah lak ngan kopi panas. Takut lewat, makan express2 je la. Then Marwan call driver 4wd yang dijanji. Richard nama dia. Kitaorang tak pernah la jumpa dia. Marwan pun, dia takat call2 je buat appointment. Buatnya mamat tu buat hal, abis la impian & segala plan nak mendaki pagi tuh. Tapi syukurlah, cepat gak si Richard bangun tido. Rumah dia pun khabarnya tak jauh dari Pekan Tambunan tu, so bila call tu dia sampai dalam 10 minit dah tiba. Salam2, introduce lebih kurang. Kitaorang pun teruskan la perjalanan tu ber3. Bayo time balik nanti yek Richard, karang kitaorang bayo awal2... tetiba dah dapat duit langsung ko tak ambik kitaorang balik semula kan ke nayaaa tu..bermastautin lak kitaorang kat utan tu, hahaha. Dah la tak kenal dia. Strategi tu oooo. Richard pulak jenis yang ok je..tak kesah. Bestt ko Richard.!! Sempat pesan kat Richard standby sebab kemungkinan besar kitaorang akan daki dan turun hari tu jugak. Tapi kalau sampai, mungkin lewat petang. Dia kata sanggup je ambik, even tengah2 malam.

Ramah gak si Richard ni macam dah kenal lama, orang Dusun. Dusun spesis apa tak tau la, yang nyatanya dia bukan Lotud, bukan Tatanak. Awal 40an. Richard kata dia masa bebudak dulu seawal usia 16 tahun dah daki Gunung Trusmadi tu. Dari Pekan Tambunan tu sampai la ke Post Jabatan Hutan tu berjalan seharian. Tido situ, then the next day baru naik ke puncak. Dan satu hari lagi untuk balik sampai ke pekan semula. Adventure kan??!!. Time tu track tak la macam ada sekarang. Semua denai orang kampung je..., bukan track macam yg ada sekarang yang kami lalu tu. Siap dia cerita baru-baru ni masa dia naik sempat dia jumpa 2-3 ekor rusa lagi melintas jalan.Wahh!! nampak sekawan rusa, live lagi kat tengah2 belantara??? Tak semua orang bernasib baik ooo, mesti best kalau kalo dpt peluang tu!!!.

Mula-mula bukak cerita pasal kitaorang berdua je yang akan daki pada hari tu. Richard ada bagitau sblm ni pun ada sorang tu lone ranger je naik gunung tu. Ada group besar sampai bertrip-trip dia ulang alik menghantar. So bila dengar dia cerita pernah 1 orang je daki sendiri ditemani pemantau dari Jabatan Hutan, kitaorang rasa cool gak la.Kitaorang berdua je daki hari tu..., kira ok la tuh sebab pernah dibuat dek orang.

Borak punya borak.., jalan yang mula2 berturap tar bertukar jadik gravel. Lepastu bertukar jadi berselut pulak sebab beberapa hari lalu ada landslide situ. So jalan baru yang ditolak tu memang dalam lumpur dia. Sampai satu tempat 4wd tu tak boleh nak bergerak langsung. Richard turun, kitaorang pun ikut turun. Kitaorang tolong tengok2 je la....mana la tau sangat pasal teknik2 camel thropy tuh..., haha. Konon-konon nak berbahasa, kitaorang tanya gak la si Richard apa yang boleh ditolong. Dia kata dia try plan A dulu = ikat tali kat tayar 4wd dia utk tambahkan cengkaman. Dalam dia terkial2 mengikat tayar 4wd & dok tergaru2 kepala memikir cara terbaik nak lepaskan 4wd dia dari stuck tu. Dia bagitau plan B = kitaorang kena tarik 4wd tu kalau plan A tak menjadik. Aiyooo.... turun tu dah terpijak selut... tak boleh imagine la kalau menarik 4wd tu.. mesti sampai ke muka selut tu naik nanti. Takpe... tunggu tengok plan A dia dulu, kalo tak menjadik ...terpaksa laaa

Lepas siap ikat tayar. Cuba punya cuba punya cuba, dan hasil pengalaman dia... akhirnya alhamdulillah lepassss gak la 4wd tu dari lumpur tu. Sebenarnya 4wd tu tak boleh gerak sebab bawah body tu tergantung atas lumpur, tu la pasal even semua 4 weel tu berfungsi even tayar mendesit berpusing.. tetap tak gerak. Istilah yang Richard guna : "gantung". Selamat je melepasi tempat tu, tiga-tiga kitaorang melepaskan hajat tengah2 hutan tu..haha. Toksah la ko mimpi nak carik toilet beraircond sini yekk...!!!. Dengan kasut berselupat ngan lumpur, memula kitaorang plan nak duk kat belakang 4wd tu sebab kesian kan kat Richard kotor plak kete dia nanti. Tapi dah dia bagi green lights masuk... so apa lagiiii beraircond la kami semula dlm tuh..hehe.

Perjalanan diteruskan, jalan masih gravel tapi keadaannya ok. Well maintained. Sebelah kiri ada beberapa projek pembangunan yang masih under construction (patut la jalan teruk sebab banyak gak kenderaan berat kat situ). Tapi permandangan sepanjang kiri kanan jalan tu memang cantik. Kecuali tempat yang diratakan oleh jentolak atau kawasan pokok ditebang..., tu memang sakit mata & sakit ati nak tengok.

Tak lama lepas tu 8.00am kami tiba kat Post Jabatan Hutan. Diaorang kat sini bahasakan 'gate'. Unik gak entrance ke situ. Bentuk rama2 Rajah Broke yg berfungsi utk sekat or benarkan laluan kenderaan keluar masuk. Kreatif & cantik. Tak pernah lak tengok kat tempat lain design gitu. Pemantau dari Jabatan Hutan tu baru nak breakfast.., so sementara tunggu diaorang menambah tenaga, kitaorang sempat la snap2 gambo ikut pose suka ati kitaorang. Abis semua gambar termasuk la tandas dia yang unik sangat berbentuk tunggul kayu tuh. Nak ikutkan prosedure sepatutnya kalau nak mendaki nih kena ada sorang guide dan 2 orang pemantau dari Jabatan Hutan. Tapi nak jimatkan duit, so aku la konon2 nya acting jadi guide. Kena claim charge guide kat si Marwan ni patutnya tau.., mau gak dpt RM 150-250 tu nanti..hehe, sebab tu rate biasa utk hire sorang guide.

Segarnya udara kat situ... arghhh untung la diaorang ni dapat keje kat tempat macam nih.
Bila dah siap2 tulis nama kat buku Pelawat & daftar apa2 yang patut, then...

8.15am mula bergerak. So sekarang sudah ber5.