Tuesday, August 10, 2010

Mt. Trusmadi : The best spot to touch the clouds [4]


Huyaeeee.... Mt Trusmadi.., here we come!!!

24th July 2010

...cont.[3]

Kitaorang tak lama kat puncak tu. Dalam 15 minit gitu lah. Tempuhan awan jelas jadikan kawasan puncak tu begitu putih dan penuh dengan titisan halus air terutama bila terkena angin kuat yang makin kencang. Bila kena kat badan terus terasa basah.

Helli jalan dulu. Aku tau, dalam kepala dia pun dah berkira2 mau cepat turun untuk elakkan sampai terlalu lambat di Starting Climbing Point (SCP). Sebelum bergerak tadi sempat dia sms Richard untuk tunggu di SCP kalau dapat masuk.., kalau tak pun kena tunggu di Sungai tempat tanah runtuh tu. Nasib kat puncak tu ada sikit signal. Dua2 batteri hp aku dah kong. Marwan punya ok lagi kot. Betul kata Helli masa kat Cabin tadi yang batteri hp cepat abis kalau cuaca sejuk. Tapi ok la sebab Helli dapat contact Richard, takut nanti kitaorang dah sampai bawah tak de pulak dia menunggu.

Badan makin lembab & terasa sejuk. Aku sarung raincoat dan aku cadangkan Marwan buat benda yang sama. Memang baju sudah lembab, tapi raincoat dapat perangkap banyak haba supaya badan tidak terus menggigil.

Jalan balik aku dah tak hirau sangat pasal kotor di kasut atau baju. Sekarang memang masa untuk meredah. Lagipun dah timbul perasaan terkejar2 masa. Dalam kepala aku cuma nak pastikan kawasan bertali, bercerun curam, trek sempit dan cabin dilepasi sebelum gelap. Dalam nak kejar masa, masih sempat jugak aku snap beberapa gambar. Antaranya spesis ulat gonggok kaler oren yang tak pernah aku jumpa selama nih, kat gambar pernah la.

Helli di depan, Marwan di tengah dan aku pada posisi belakang. Risiko lebih tinggi kalau aku biarkan Marwan jalan paling belakang bila masuk maghrib2 gitu. Sekurang2nya aku ada pengalaman meredah hutan dalam gelap sebelum ni. Bagi orang yang belum pernah, tentu mudah sangat jadi panik. Syukurlah.., kitaorang lepasi cabin masa keadaan masih kelam2. Dalam hampir 1km dari cabin, aku dah terpaksa pasang headlights. Sempat pasang batteri di puncak tadi, kalau tak.. naya juga terraba2 memasang dalam keadaan kelam2 begitu. Marwan & Helli dah hidupkan torchlight masing2 jugak. Bila masing2 dah pasang lampu, mudah untuk mengagak kedudukan antara satu sama lain. Marwan pun tak perlu terpanggil2 lagi, sebab boleh nampak lampu dari aku & Helli.

Bergerak dalam gelap, lembab, licin & sempit memang sukar. Makin melambatkan. Makin lama makin susah mencari trek dan mengagak mana tempat nak pijak. Mata perlu sentiasa ke bawah dan waspada. Time ni kalau dengar berdebup berdebap tu dah kira suatu yang biasa. Yang aku risau masa tu bila dengar berdebup berdebap diiringi bunyi menjerit... tapi nasib la takde. Memang sukar nak bantu orang atau orang nak bantu kita dalam keadaan gitu. Kat sini lutut aku dah mula terasa sakit, biasa la sakit lama kalau berjam2 jalan turun naik gunung nih. Mencucuk2 kat sendi lutut, bahagian lain ok jek. Penat tak terasa, cuma rasa tak selesa mencucuk2 tu yang buat aku terpaksa perlahankan sikit speed..., tapi maintain bergerak. Beberapa tempat Helli & Marwan berhenti untuk berkumpul & tunggu aku termasuklah di Taman Sulaiman. Kasut masa tu memang dah basah gile, aku rasa abis kembang dah jari2 kaki. Hujung kuku pun terasa agak sakit sebab tersepit dengan hujung kasut menahan hentakan bila bergerak menurun.

*Target climax Pertama dalam kepala... [SCP]
Harap2 Richard dah tunggu situ. 50-50.

Berjalan dalam gelap, Maghrib, merangkak ke Isyak sebenarnya menggerunkan. Aku lebih senang meredah hutan jam 12am ke atas dari melewati waktu senja. Menggapai benda entah hapa2 dalam gelap untuk elak dari terjatuh, terdengar bunyi desiran, ternampak bagai kelibat sesuatu..., tu semua adalah mainan biasa kalau dalam gelap2 gitu. Pandai2 la hati tenangkan perasaan sendiri, kuatkan semangat. Semua mesti kuat, fizikal & psikologi. Untungnya tidak ada luka2 besar aku alami sepanjang perjalanan menghala ke SCP. Calar2 halus tu perkara haruslah.
Sebagaimana yang Helli congakkan. pukul 9.15pm begitu kami sampai di SCP. Memang patah semangat bila tengok tiada kenderaan Richard menunggu kat situ. Arghhh... bukan juga climax ending rupanya sini. Tak ada pilihan lain, teruskan berjalan. SCP merupakan cerun paling curam untuk jalan rata kalau perjalanan dari Gate, jadi kami mulakan perjalanan tu dengan menuruni jalan yang berkecuraman approx 20degree. Seksanya menuruni jalan begitu tuhan saja yang tahu. Dengan kasut basah, berat. Nak ganti pakai sandal pun tak larat sebab kalau fikir bila bukak kasut ganti sandal kena pikul kasut pula kat dalam beg. Jadi kitaorang teruskan je berjalan. Kalau datang mendaki makan masa 2 jam.., maka pulang menurun bukit jugak makan masa yang lebih kurang sama.

*Target Climax Ke-2 dalam kepala... [Sungai]
(tempat kami mulakan berjalan siang tadi).

Lalui jalan gravel ni sebenarnya lagi menyiksakan. Trek keras. Terus terang di sini memang penuh dengan perang psikologi. Mulut harus sentiasa memujuk hati, hati harus sentiasa belajar menerima logik akal.

Sepanjang jalan takde penunjuk jarak macam kat trek mendaki, jadi memang susah nak mengagak dah dekat or masih jauh. Aim dalam kepala adalah sungai. Ada lalu banyak tempat dengar bunyi sungai, jalan punya jalan tak jumpa juga sungai tu. Time gini kejap kejap motivasi akan ok, kejap tu down gila gila punya. Ada masa perlu layan otak untuk enjoy kesakitan supaya rasa sakit tu jadi satu yang lali (tak sangka benda ni berkesan untuk aku).

Boleh imagine tak kalau sampai terpaksa melangkah paling kecik? kalau terpaksa jalan mengundur? kalau terpaksa jalan sambil mata mamai ala-ala 'drunken master'??. Memang siksa betul. Nak cerita pun tak pandai dah.. hehe.

Sampai2 kat Sungai dah pukul 11.30pm. Kelibat Richard tak nampak langsung... Perghhh!! kalau orang yang mudah putus asa, mau mengalir air mata keluar time tu gak. Tapi dalam begitu, sungai tu nampak begitu cantik pada waktu malam.. 2 cabang sungai yang bertemu jadi satu. Bunyi derau.., putih buihnya. Waaa bestnya kalau dpt berkubang situ.

Aku nak terbongkang dah, dalam ati cakap bestnya kalo dapat tido je kat situ. Bumi kat situ la tempat paling selesa kat dunia utk lelapkan mata, jalan gravel tu walaupun keras memang empuk sangat la rasanya time tu ... haha. Tapi Helli nasihatkan kitaorang teruskan ke Gate lah, nak tido tetengah utan nih watnya terjenggul binatang2 liar ke, ujan ke.. kan ke susah. Marwan pun angguk je.., so aku pun mengiakan lah. Kenapa agaknya tak terfikir langsung nak sapu 'yoko yoko' kat kaki masa tu, tak tau la den. Yang kitaorang buat masa tu adalah tukar boot dengan sandal.. Tak larat dah nak kepit2 kaki dalam boot, terasa kuku mencengkan hujung jari kaki. Masa nak ganti boot tu lah baru terjumpa dengan pacat. Melekat baguih je kat boot aku, agaknya dia pun tak selera nak sedut darah aku dah. Maka mitos terhadap wujudnya pacat kat Trusmadi, boleh la dibuktikan benar memalam buta tuh.

Target Climax ke-3.... [Gate]
So lepas break few minutes, kitaorang teruskan perjalanan yang dianggarkan 5 km (ni ikut Helli punya ukuran la nih). Sambung la kesakitan kat kaki tu. Jalan ni menurut Helli dan seingat aku tak de simpang2 akan terus sampai ke Gate. Ada simpang cuma bila dah dekat sangat dengan Gate je tempat kitaorang ambil gambar masa awal2 sampai siangnya. Dan biasalah, kalau 5Km kata Helli, maksudnya 50 Km lah benda sebenarnya.... haha. Kami sampai la jugak kat Gate tu dekat2 pukul 2.30am.
Aaaa lama kan?? kan? kan??. Kalo kira-kira balik kami tak tido 23jam & berjalan tanpa henti selama 18 jam. Perghhh!!!!, ni lah rekod peribadi yang tak pernah terfikir untuk aku pecahkan. .....Time ni mesti si Richard tu tengah nyenyak2 tido kat rumah dia.... Eiii ko kan Richarddddd...!!!
..... .. (Nak huyaeeeee pun tak larattttt !!!)

Berjalan dalam keadaan terlalu letih...,
....... teramat mengantuk,
....... hilang keyakinan..
dan penuh sakit ...

marah..., putus harap
halusinasi..
..... dan semua

... yang bila kau menjerit,
kuat mana kau memaki hamun sehabis bahasa kasar,
...menangis ,
...sumpah seranah
tak beroleh faedah walau satu hun pun.

saat semua yang dilindung tak lagi terbendung
lebih manfaat adalah kau melangkah terus, ....jangan berhenti..
semudah itu sebenarnya.., untuk survive

.............., buat aku terfikir untuk apa lah aku susah2 membayar sejumlah wang untuk menempah kesakitan macam nih kan. Tapi tu lah sebenarnya benda yang paling indah bila bertandang ke dunia asing sebegini. Ko tak boleh bermanja2 untuk raih simpati sesiapa. Tak boleh merengek minta perhatian dan ikhsan.

Inilah tersurat cantiknya tentang Trusmadi. Keindahan alam yang diselitkan dengan keindahan pekerti. Ko menghargainya dalam pada merendah diri serendah-rendahnya..., pada ketika ko berjaya memegang setinggi-tinggi awannya.


Terima kaseyy la kat ko Helli .
& Kat Marwan terutamanya....jangan ko serik ikut lagi yek..hahaha.
Serta buatNya

... pengalaman pahit, manis, masam & masin ni semua akan terus bersemadi dalam diari Trusmadi aku.Tengkiu tengkiu... Best, korang memang bebetul besttt.
Terus aku terbongkang tido tak hengat dunia pepagi buta tuh. Tak kira dah, walau dengkur aku masa tu kuatnya melangkaui banjaran Crocker.
Zzzzzz..Krohhh krohh. zzz krohhhh...



.

No comments:

Post a Comment